fredag den 9. august 2013

Enneagrammet



7. august 2012


En særdeles inspirerende dag . ”Vores egen” Henning delte ud af sin viden om enneagrammets  9 personlighedstyper. Powerpoint blev erstattet med tavle og han tryllebandt os med sin optræden.  Delte ud med egne erfaring – gav eksempler på hvordan han havde brugt sin viden både privat og i arbejdslivet.  Et stort tak til Henning.




Enneagrammet er en flere hundrede år gammel beskrivelse af 9 personlighedstyper - en meget dybtgående beskrivelse, da der er tale om en kortlægning af menneskers dybtliggende motiver for det, de gør. Enneagrammet hjælper os til at forstå vores egne og andres personlighedsmønstre og kan dermed hjælpe os til at forstå os selv og vores omgivelser bedre. Enneagrammet viser først og fremmest sin værdi i kraft af det formidable værktøj, det er i forbindelse med personlig udvikling, menneskeforståelse, kommunikation og samarbejde.

Vinger og pile

Cirklen i Enneagrammet angiver den forbindelse, der er mellem de typer, der ligger ved siden af hinanden. Hver personlighedstype kan nemlig være stærkt influeret af den ene eller begge de personlighedstyper, det ligger som de nærmeste naboer. Vi kalder det for typens vinger. Enneagrammet forklarer også de skift, der sker i vores personlighed, både når vi oplever stor personlig sikkerhed og tryghed, og når vi føler os pressede eller usikre. Ved henholdsvis tryghed og stress får vi nemlig adgang til mønstre fra to andre typer. Vi kalder det for typens pile.

Typerne
Herunder vil du kunne læse kort om de 9 typer. Vær opmærksom på, at dette kun er en lille smagsprøve på typerne, og at du ikke kan være sikker på at kunne finde din type ud fra disse beskrivelser. Dette vil blive lettere, hvis du fx tager på et Enneagram kursus, hvor du får detaljerede beskrivelser af alle typerne, både i form af undervisningsmateriale og mest af alt via undervisningen. En stor del af kurset vil også være, at du får mulighed for at snakke med andre deltagere om jeres fælles mønstre og på den måde spejle dig selv i de andre.


Type 1 – Perfektionisten
Er optaget af, hvordan tingene kan blive forbedret, og reagerer ofte prompte, hvis noget ikke er, som det skal være. Perfektionister har udviklet en stærk indre kritiker, som holder deres følelser og behov på plads, så de snarere gør det, som den indre kritiker fortæller dem, er korrekt, frem for det som de har mest lyst til. De har stor glæde ved at gøre et arbejde rigtigt og godt.

Type 2 – Hjælperen
Er meget opmærksomme på, hvordan de kan hjælpe personer, der står dem nær. Hjælpere giver gerne af et godt hjerte, men er ofte dårlige til selv at modtage - og er dårlige til at udtrykke deres egne behov i det hele taget. Hjælpere er oftest udadvendte mennesker, som er dygtige til at give omsorg og anerkendelse til andre, og som selv sætter stor pris på at blive anerkendt for det, de gør.

Type 3 – Udretteren
Har altid travlt, fordi de er meget optaget at få opgaver fra hånden og på at nå deres mål. Udrettere kan yde en fantastisk arbejdsindsats, men glemmer ofte at tage hensyn til sig selv, fordi de er fokuserede på alt det, der skal gøres. Dette medfører, at de af og til kollapser totalt, før det går op for dem, hvad de har budt sig selv. 

Type 4 – Individualisten / Romantikeren
Er meget følsomme og nærtagende mennesker, hvis humør svinger meget i løbet af en dag. Fokuserer ofte på det, der mangler hos dem selv og andre. Firere trives godt med dybe og nære relationer og holder af at sætte deres helt personlige præg på det, de arbejder med.

Type 5 - Iagttageren
Er ofte indadvendte og optaget af dybe tanker om faglige emner, eller de er optaget af at læse, studere og samle viden. De er som regel meget følsomme mennesker, men bliver opfattet som kolde, fordi de ikke viser deres følelser, men i stedet udtrykker sig neutralt og objektivt.


Type 6 – Skeptikeren

Er optaget af, hvad der eventuelt kan gå galt og forestiller sig ofte det værst tænkelige i en situation. Dette udleves enten ved fobisk at holde sig tilbage af angst for, hvad der kan ske – eller ved modfobisk at kaste sig ud i at gøre alt det, de ikke tør. Skeptikere er fantastisk loyale over for mennesker, der har vundet deres tillid.


Type 7 - Eventyreren

Er motiveret af at alt, hvad der er nyt og spændende. Syvere vælger helst at se tingene fra den positive vinkel og oplever, at verden er fuld af muligheder. De kan lide at lægge fantastiske planer, som ikke nødvendigvis bliver realiseret lige nu og har en udadvendt, medrivende begejstring, som af andre kan fortolkes som overfladiskhed.


Type 8 - Frontkæmperen

Er optaget af deres umiddelbare behov og af om tingene er retfærdige. De stiller gerne op til kamp, hvis de oplever uretfærdighed på egne eller andres vegne. De har det fint med vrede og har en evne til at fylde meget i landskabet. De er dog samtidig meget kærlige og beskyttende og tager gerne ansvaret for, at noget sker.


Type 9 - Fredselskeren

Har en fantastisk evne til at skabe harmoni ved at leve sig ind i andre og acceptere dem totalt og uden forbehold. Det er vigtigt for dem at undgå konflikt. De kan altid se en sag fra alles sider og er formidable mæglere. De kan have problemer med at gøre vigtige projekter færdige, fordi de nemt lader sig aflede af andre ting.




Eftermiddagen bød på mere viden og nye teknikker til  temaet var ”Forbered dig til mødet” -  Kasper Urbæk, fra Business  Danmark, var foredragsholder. Tusind tak for dit engagement, din feedback og fleksibilitet fra det spørgelystne team. Du gav os mange ”guldkorn”.


Du skal ændre dine forventninger til en drøm, fordi en drøm har visioner - du bygger på noget du ønsker og er god til.


Tænk over dine alfa og betabølger, det er alfabølgerne der bidrager til at du kan yde det ypperste under samtalen. Du skal opbygge dine alfa tilstand, tænke på noget rart, noget der er lykkes, noget der gjorde dig glad og hvor du havde det sjov.  Ha’ i mende at følelser frembringer hukommelse – stolthed er lig med følelser.


Hvad er så metabølgerne: det er de bølger der fremkalder stress, eksempelvis når du har travlt og er under presse, karakteristika du ikke kan tage med dig til jobsamtalen.


Forberedelse dig i 3 tempi

  • ·   Analytisk

Google virksomhed, benyt LinkedIn, virksomhedens hjemmeside,

  • ·   Scenario

Visualiser samtalen

Tænk i eksempler

sælg dig selv og dine værdier

  • ·   Mentalt

Gør noget der gør dig glad, lyt til din yndlingsmusik, gå/løb en tur

Klap dig selv på skulderen og husk dine succeshistorier


Benyt small talk når I går ned til mødelokalet, stil eksempelvis spørgsmålet: hvad er der gør, at det går så godt hos jer, kommenter artefaktor, bygning


Under samtalen – lyt anerkend efterforsk reager, udvis gensidig respekt.

Af Eva Smidt


Ingen kommentarer:

Send en kommentar